SIK SORULAN SORULAR

• Obezite cerrahisi riskli mi?

Günümüzde uygulanan tüm cerrahi girişimlerin belli oranlarda riskler taşıdığını söylemek mümkün.Aynı şekilde obezite cerrahisinde de benzer riskler söz konusudur.Ancak obezite cerrahisi planlanan aday ayrıntılı bir şekilde ameliyata hazırlandıktan sonra deneyimli bir cerrahi ekip tarafından ameliyat edilerek ameliyat sonrası yakın takip edilirse risklerin son derece düşük bir düzeye ineceğini ve obezite cerrahisinin güvenle uygulanabileceğini rahatlıkla söyleyebiliriz.

• Ameliat sonrası en sık gelişen komplikasyonlar nedir?

1-Tromboembolizm : Kanın pıhtılaşması ve  bacakta derin planlanda bulunan  toplar damarlardan bu pıhtıların koparak akciğer , beyin ve kalp gibi hayati önem taşıyan  organların beslendiği damarları tıkamak suretiyle yaşamı tehdit edici bir tabloya neden olması durumudur.

Tromboembolizm riskini ameliyattan 12 saat önce yapılan düşük molekül ağırlıklı heparin, ameliyat sırasında hastaya giydirilen pnömotik çoraplar ve ameliyat sonrası 8. saatte hastanın mobilize edilmesi ve varis çorapların kullanılması ile çok büyük ölçüde azaltmaktadır.

2-Kanama

Ameliyatta alınan ek cerrahi tedbirler ile hastanın ameliyat sonrası çok yakın takip edilmesi ile bu risk %1 in altına düşürülmüştür

3-Kaçak

Ameliyat hattında açılma olması sonucu mide içeriğinin karın boşluğuna kaçması durumudur. Hastanın yakın takibi ile erken farkedilerek çözüm sağlanabilen bir komplikasyondur.

• Diabet hastaları obezite ameliatı olabilir mi?

Obezite cerrahisinin en faydalı olduğu grup, tip 2 diyabetin eşlik ettiği obez hastalardır.Bu gruptaki hastalara obezite cerrahisi özellikle tavsiye edilmektedir.

• Kalp hastaları obezite ameliatı olabilir mi?

İleri derece kalp yetmezliği, anstabil angina pektoris ve ileri aort darlığı gibi ciddi kalp rahtasızlığı olan hastalar dışındaki kalp hastaları yapılan ayrıntılı kardiyolojik analiz sonrası gerekli tıbbi öneriler ile güvenle obezite ameliyatı olabilirler.

• Obezite ameliatı sonrası her besin tüketilebilir mi?

Yüksek kalorili,baharatlı ve çok yağlı gıdalar tüketilmemeli, tatlılar doyumluk değil tadımlık olmalı, asitli ve gazlı içecekler tüketilmemelidir.

• Obezite ameliatı sonrası kilo geri alma oluşabilir mi?

Ameliyattan ortalama 1,5 yıl sonra önerilen diyet uygulanmazsa ve spor yapılmazsa hastalar tekrar kilo alabilmektedirler. Bu risk yaklaşık olarak 3 yıldan sonra %5 ile %10 düzeyindedir , ancak genellikle hiçbir zaman eski kilolarına ulaşamazlar.

• Obezite ameliatı sonrası ne zaman işe dönülebilir ve spor yapılabilir ?

Hafif işlerde çalışan hastalır ortalama bir hafta veya on gün sonra, daha ağır işlerde çalışan hastalar ise ortalama 3 veya 4 hafta sonra işlerine dönebilmektedirler. Ameliyat sonrası ilk 15 gün hafif tempolu yürüyüş 15 günden sonra tempolu yürüyüş 1.aydan sonra yüzme 3.aydan sonra plates 6.aydan sonra ise ağır sporlar rahatlıkla yapılabilmektedir.

• Obezite cerrahisi için kimler uygun aday olabilir?

Uzun süredir  diyet, egzersiz gibi kilo verme yöntemlerini deneyen ancak başarılı olamayan, vücut kitle indeksi 40’in üzerinde , şeker hastalığı gibi yandaş hastalıkları olan kişiler ise %35’in üzerinde olan kişiler bu ameliyatlar için uygun aday olabilir.

• Obezite cerrahisi hangi prosedürleri kapsar?

Midenin belirli bir bölümünün çıkarılarak alınan gıda miktarının azaltıldığı tüp mide yöntemi; mide hacmini küçülten ve bağırsakların bir kısmının devre dışı bırakılarak yiyeceklerin emilimini kısıtlayan gastrik – bypass yöntemleri obezite cerrahisi prosedürleridir.

• Obezite cerrahisi ameliyatları ne zaman başarılı kabul edilir?

Ameliyat olan hastalar, fazla kilolarının % 50’sini verdikleri zaman ameliyat başarılı olmuş demektir. Ameliyatın başarısında hastanın, önerilen beslenme ve egzersiz planına ne kadar uyum sağlayıp sağlayamadığının da büyük önemi vardır.

• Fazla kilolar ameliyattan ne kadar süre sonra verilebilir?

Kilo kaybı mide küçültme ameliyatından sonra hemen başlar ve 18-24 ay boyunca sürer.

• Bu ameliyatlardan birisini geçiren kişilerin bir süre sonra kilo alması ve eski kilosuna dönmesi olası mıdır?

İstatistikler pek çok morbid obez hastanın bu ameliyatlarla kilo verdiğini ve bir daha da almadığını göstermektedir. Eğer hasta, gerekli yaşam tarzı değişikliklerine sıkı sıkıya bağlı kalırsa bu risk hep minimum düzeyde olacaktır.

• Obezite ameliyatlarının nasıl riskleri vardır?

Tüm cerrahi işlemler belli risklere sahiptir. Seçilen işlemin türüne ve hastanın sağlık durumuna bağlı olarak bu riskler normalden daha az ya da daha fazla olabilir. Ameliyata karar vermeden önce hekiminiz ameliyat hakkında sizi detaylı olarak bilgilendirecektir, olası tüm riskleri ve bunların derecelerini öğrenebilirsiniz.

• Obezite cerrahisi ameliyatlarında geri dönüş mümkün müdür?

Bunlar kalıcı olmak üzere planlanmış ameliyatlardır. Bu işlemden sonra hastaların tekrar kilo alma riski de artacaktır.

• Ameliyattan önce kilo vermem gerekecek mi?

Doktorunuz ameliyattan önceki 2 hafta için özel bir diyet programına uymanızı isteyebilir. Bu sadece sıvı beslenmeye dayalı bir diyet de olabilir. Böylece hem kilo verecek ve hem de ameliyat sonrası uygulamanız gereken sıvı beslenme şekline alışmış olacaksınız.